pátek 3. července 2015

Odjet či neodjet, toť otázka ...

Noční autobus do Sidi Ifni má dvě velké noční zastávky na jídlo a modlení v rámci ramadánu, což by nebylo ani tak zvláštní, ale business je prostě všude ramadán, neramadán. Na benzínce si hromadně dáváme speciální "ramadán menu", což je vlastně i jediné co lze v bistru koupit. Nebylo by to tak špatné, kdyby to nebylo menu snídaňové s jakousi kroupovou kaší bez chuti a zápachu. Pro místní po celodenním hladovění zcela jistě výživné první jídlo dne a k snídani asi super ve smyslu "good protein for you, máj frend", ale pro nás na večeři žádná pecka.

Nu co aspoň nejsme o hladu.

Do Sidi Ifni dorážíme ve 2 hodiny ráno. I přesto, že je ramadán, městečko je liduprázdné a dokonce nám ani nikdo nevnucuje bydlení. To by se mimochodem dneska celkem hodilo :D, ale nikde nikdo. Zamíříme tedy rovnou k hostelu Suerte Loca, hned nad pláží, který doporučuje náš průvodce. Bohužel nikdo neotvírá a tak jdeme do campingu na pláž. Zde přes nočního hlídače dostáváme pokoj za 150 Dh, což se ráno při placení ukázalo jako 200 Dh a značně nás naštvalo.

Ráno vyrážíme prozkoumat místní pláž. Ta ovšem obnažená odlivem a v pošmourné atmosféře zatažené oblohy, která jen pomalu odchází nad oceán a umocněná ulhaným hlídačem, tak nějak nenaplňuje naše očekávání a hodně uvažujeme o rychlém přejezdu pryč odtud. Naštěstí osud tomu chce jinak a na zastávce zjišťujeme, že nejbližší ze 3 spojů, které tu jezdí do Agadiru, je už vyprodán a jet na noc nedává smysl. Kupujeme tedy jízdenku na další den ráno a vracíme se ubytovat do hostelu Suerte Loca, kde je již otevřeno a personál je hrozně milý. Hostel patří paní, která se v tomto domě narodila a žije a podniká tu do dnes :)

Poznámka pro cestovatele: Ze Sidi Ifni odjíždějí autobusy CTM do Agadiru a dále do Marrákeše v 8:00, 12:00 a 18:00. Další možností je dostat se místním busem do Tiznitu odkud jezdí už i Supratours.

Po snídani, která nám značně spravila náladu, si Vašek půjčuje surf a vyráží pokořit celkem ostře se bortící vlny Atlantiku, v tuto chvíli již na přílivem zalité pláži. Ta nyní ve slunečním světle a za šumění prudce se tříštících vln o ostrou hranu pobřeží, vypadá mnohem lépe :)

Odpoledne vyrážíme po promenádě, která je po celé délce útesu nad hlavní pláží, podívat se po uličkách města. Bílé domy s modrými či okrovými okenicemi a dveřmi, opravdu vypadají kouzelně a to, že se nám nikdo nevnucuje jako samozvaný průvodce, nevnucuje nám svoje zboží nebo nechce dirham, pouze pohodu celého odpoledne umocňuje. Naš pohled na Sidi Ifni se tak po ranní zkušenosti výrazně vylepšuje a na vše zapomínáme. V 16:15 se autobusem číslo 18 místní dopravy vydáváme na "Plage Legzira". Autobusy mají zelenou barvu a odjíždí směr Tiznit z plácku na hlavní třídě hned vedle benzinové stanice. Jezdí každou hodinu a na odbočku k Plage Legriza to stojí 6 Dh za osobu.

Z odbočky na pláž je to asi 1km příjemnou cestou. Na pláž je nejlepší vyrazit odpoledne, protože slunce pomalu míří do peřin v podobě oceánu a krásně nasvítí pláž i celé, hnědo-červené útesy. Krásná písčitá pláž se táhne do nedohledna a je zakončená podemletými skálami, které nad pláží vytváří obrovské oblouky. Celá tato krásná hříčka přírody se jen těžko popisuje a je nutné to vidět. Pláž je celkem široká ovšem pouze v době odlivu. Příliv ji naopak téměř celou schová. Celá cesta jde absolvovat i přímo ze Sidi Ifni po pobřeží podél utesů, ale pozor je to možné pouze při odlivu a malých vlnách. Pokud by jste vzdálenost 10 km za odlivu nestihli, mohli byste se, na přílivem rychle zalévaných útesech, dostat do problémů. My zpět do Sidi Ifni opět použijeme bus, který z odbočky odjíždí každou hodinu cca ve 35.

V Sidi Ifni sice také uznávají své náboženství, ale s ramadánem to až tak neprožívají, takže už kolem 6 je na místním malém trhu možno koupit čerstvě smažené ryby, francouzské bagety a spoustu dalších sladkých dobrot. Procházíme trh a od všeho co nás zaujme kupujeme pár kousků a postupně si sestavujeme za 45 Dh celkem zajímavé degustační večeřové menu :) Při návratu na hostel je už tma a přes den zcela prázdná promenáda se plní lidmi. Široké terasy nad útesem postupně obsahují židle a stolečky místních restaurací, o kterých přes den nebylo ani vidu, ani slechu a Sidu Ifni se pomalu probouzí k životu. My však unaveni, ale s pocitem radosti, že jsme ráno nepodlehli a mohli jsme poznat krásu tohoto místa i lidí, jdeme spát, abychom stihli vstát na ranní přejezd na sever, do Tagazoutu. Díky Sidi Ifni! :)