středa 1. července 2015

Tam za duhou v rakosí ...

Grand taxi nás vysadilo, no řekněme v centru vesnice, na hliněném plácku, kde se obvykle konají místní trhy, hned vedle olivového háje. Jen co vystoupíme, přibíhá k nám jediný naháněč široko daleko (protože prostě ramadán) a nabízí nám ubytování. Jsme ještě v ráži z Marákeše, tak hned diskutujeme cenu ... dohazovač se ovšem zdá být stejně v pohodě jako Hasan v poušti ... "50 Dh per íč in berber tent with view to kaskad máj frend, no problem".

To se nám zdá fér. Týpek působí celkem v pohodě, a tak ho podél řeky následujeme, míjejíc intenzivně vonící olivovníky a děti všeho věku dovádějící ve vodě. Stále nám běží hlavou, kde je ten 100 metrový vodopád, když v tom se před námi objevuje obrovská vykousnutá propast, ve které, za silného zvuku vody dopadající na dno, řeka mizí. První setkání s vodopádem je omračující. Stojíme nahoře a s respektem shlížíme ke dnu.

"Come, come" volá na nás týpek a naznačuje, že z jeho ubytování budeme mít nejlepší výhled na celý vodopád. Po asi 10 minutách prudkého klesají dolu do údolí přicházíme k hostelu. Je to spíš kemp, což potvrzuje i jeho název 'Camping Tafedna' s berberskými stany, místem pro vlastní stanování a samozřejmě obrovskou terasou. Tam je příjemný chládek, díky vínem porostlé pergole a hlavně krásný výhled na celou kaskádu vodopádu. Bohužel nemají web, ale je možné udělat rezervaci přes telefon 06 71 22 63 69. Majitel Chez Mohamed angličtinu ovládá vcelku zdatně.

Poznámka pro cestovatele: Vodopád je nejkrásnější pozdě odpoledne cca od 15:00 do doby než se slunce cca v 19:00 ztratí za hranou kaňonu. Záleží samozřejmě na ročním období.

Dáváme si jídlo, které jsme stihli v Marrákeši koupit a vyrážíme fotit. Pohled je to nepopsatelný ... odpoledne se nad celou kaskádou vytváří krásná duha, díky lomu světla odpoledního slunce v kapičkách vodní třístě, která stoupá vzhůru ze dna vodopádu. Díky ramadánu tu téměř nikdo není ubytován a turisté co jezdí na jednodenní výlety z Marrákeše jsou již w dávno pryč. Máme tak skvělou možnost vychutnat si místní atmosféru bez lidí, a tak v klidu vystupujeme po schodech kolem vodopádu na horní vyhlídku, odkud je vidět na dno první kaskády.

Vodopády D'Ouzoud jsou 110 metrů vysoké a tvoří je několik na sebe navazujících kaskád, přičemž největší výška, ze které padá volně voda dolů je 75 metrů.

Po cestě zpět na hostel potkáme u jedné z mnoha jídelen lemující cestu, volně pobíhající opice, které přišli na zbytky od večeře. Nezdají se být nijak agresivní a jak jsme viděli i druhý den nechají se turisty i krmit, ale raději jsme je neprovokovali :)

Zpět na terase si dáváme za 80 Dh berberskou omeletu, připravenou v tajinu, salát, ovoce, čaj a vodu. Voda vypadá neoriginál, takže ji raději na noc dezinfikujeme, člověk nikdy neví odkud to sem teče a jistota je jistota :) Povídáme si ještě chvili s majitelem a zjišťujeme, že procestoval asi 13 zemí Evropy a hodně se o dění v Evropě zajímá :)

Ráno je vodopád úplně jiný, je zahalen do stínu okolních stěn a i když podívaná je to stále pěkná, na focení to moc není. Jdeme se tedy vykoupat a během toho, co se sluníčko přehupuje přes vrcholky okolních stěn, tak se nad vodopádem při pohledu z horní vyhlídky vytváří opět krásná duha. Stejnou dobou (cca 11:00) do údolí začínají najíždět masy turistů v rámci jednodenních výletů, a proto mizíme na autobus, který z odbočky v polích odjíždí ve 14:30.

Na trhu kupujeme ještě meloun a hledáme stanoviště grand taxi směrem na odbočku, což je jediná možnost jak rychle 16 km zdolat. Stanoviště se nachází na druhé straně řeky než trh, na horní silnici nad parčíkem. Na zastávce je celkem dost lidí i taxíků, ale nikdo se nějak nikam nechystá. Hlásíme místnímu zapisovači kam chceme a čekáme, co se bude dít. Samozřejmě, že stejným směrem jako mi jich jede víc, ale prostě nás jako obvykle chtějí využít jako oslíčky otřes se. Během čekání to na nás různě zkouší, že bus nejede, že nás do Marrákeše vezmou za 500 Dh, že jsme bohatí turisté a podobně. My však už víme, jak to chodí a trváme na 100 Dh/os až do Marrákeše nebo za 10 Dh/osobu na zastávku autobusu. U grand taxi s námi stojí ještě cestovatel z Polska a ten to vidí stejně, takže jim moc radost neděláme :)

Po asi půl hodině sezení na zastávce a vyčkávaní kdo z koho, přichází taxikář, platíme 10 Dh a vyrážíme směr odbočka. V taxíku se s námi dává do řeči a nabízí, že za 100 Dh/os. nás hodí až do Marrákeše. Opět si vysvětlujeme, že to byla naše původní nabídka a teď už je to za 90 Dh/osobu, jinak nic. Nicméně je to kluk rozumnej, stejně tam musí, protože si po cestě vyřizuje pár věci a stejně ví, že po cestě někoho ještě přibere, s cenou souhlasí. Na odbočce skutečně přibíráme další lidi a balíky čehosi, takže všechny naše tři krosny se stěhují na improvizovanou zahrádku na střeše a řidič je fixuje lanem. No nejlepší pocit z toho nemáme, ale očividně to nedělá poprvé a pak již plně naloženi tj. v 7 lidech vyrážíme na 2 hodinovou cestu do Marrákeše.

Souhrnné informace:
Autobus Marrákeš 2 "odbočka Ouzoud" 80 Dh/osobu + 10 Dh za zavazadlo
Grand taxi "odbočka Ouzoud" 2 Ouzoud 10 Dh/osobu
Ubytování 40-50 Dh/osobu (terasa nebo berberský stan)
Grand taxi Ouzoud 2 Marrákeš 100 Dh/osobu
Večeře menu 80 Dh, tajin 50 Dh
Voda 10 Dh
Žlutý meloun 10 Dh (cca 2 kg)